akvarell undermålning

Jag tyckte det skulle vara spännande att prova undermålning. Litet tråkigt kanske med ännu en pion-bild, men jag hade den uppspänd, liggande i lådan. Så det blev den bilden som blir föremål för försöket. Vitsen med undermålning är att den underliggande ljusa tonen, ska ”lyfta” kommande övermålningar så att de ges mer lyster. Vet inte om det ligger någon sanning i det.
Jag har alltså grundat min bild med två gula toner, Aureolin en något ljusare, kallare ton och Indisk gul som är varmare, mörkare. Den ljusare tonen har jag lagt där jag vill ha ljusa gröna. Den mörkare gula för mörkare gröna toner. När det lagret hade torkat ordentligt la jag på en blandning av Winsor greenYS, Winsor blueRS och Perylene Maroon förmörka toner. Jag blandade inte så ordentligt på paletten utan lät färgerna blandas på papperet. Innan jag la på de mörka tonerna hade jag blött papperet först en gång, väntat en stund, sedan ytterligare en gång. 
Eftersom papperet tappar fuktigheten ganska fort, kunde jag bara måla ett begränsat område i taget och låta det torka ordentligt, innan jag fortsatte med nästa del. Om jag hade fortsatt måla med våt färg på det halvtorra papperet, hade det blivit ”blomningar” dvs ringar efter den våta färgen. Ibland kan det vara en kul effekt att jobba med, men här ville jag inte ha det. Nu ska jag försöka tona ut den mörka gröna mot ljusare.
Det här är ju inte enda sättet att måla blommor på! Men jag tyckte det var roligt att prova just den här tekninken. Här är länkar till två som kan! Susan Harrison-Tustain med innehållsrik sida och en hel del att ”laborera” med. Här är också länk till ett galleri med Arleta Pech. Tyvärr tycks hon ha ändrat innehållet på sin hemsida. Där hittade jag tidigare ett par artiklar med demonstration av hennes teknik. Enligt artiklarna gör hon ingen undermålning, utan lägger på den mörka bakgrunden på torrt papper. Länk till en kort video med henne här.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.